Препоруке педагога за родитеље ученика у вези учења у ванредним околностима
Датум: 03. Decembar 2020 15:08 Категорија: Новости
Како као родитељ да помогнете свом детету у учењу?
Поштовани родитељи,
организација наставе у ванредним околностима је нимало лак задатак пред свима нама.Желимо вам, пре свега, да сви будете здрави.Зато је важно да сви будемо одговорни и савесни. Због тренутне епидемиолошке ситуације ово је тежак период за све нас, али такође и важан.И у овом тренутку имајте на уму да сте модели деци – како се треба понашати и у оваквој ситуацији.Деци је у кризним ситуацијама потребна помоћ најближих, а то су свакако на првом месту родитељи и породица.
Како бисмо заједно успешно пребродили ову кризну ситуацију, ево неколико савета којe би требало да проучите и прихватите,јер ћете само тако на прави начин помоћи свом детету да правилно учи, што је веома важно ако се жели добар успех у школи.
Који су то савети?
1.Најпре,обезбедите неопходне услове потребне за учење свом детету: радно место , мир у време учења, правилан распоред недељних и дневних активности.Уколико сте у могућности, пожељно је обезбедити и неки од савремених ИКТ уређаја (рачунар, таблет, лаптоп, андроид телефон) .
2.Обезбедите детету да има редовне оброке (доручак,ужину,ручак,ужину,вечеру) и доста времена за спавање. Ако је време за спавање, није добро да у то време тражите од детета да ради нешто друго.Континуиран сан од девет (за старији школски узраст) или десет сати(за млађи школски узраст) је неопходан услов за успешно учење.Идеално време за одлазак на спавање у дечијем школском узрасту је најкасније између 21.00 и 22.00 часа.Важно је да дете стекне навику да устаје сваког дана у исто време(око 7.00 сати ујутру) без обзира на смену коју похађа у школи или је на онлајн настави.
3.Помозите и покажите детету како да направи план и распоред дневних активности. Контролишите дете да ли се и придржава распореда дневних активности. Само тако ће ваше дете стицати радне и друге навике, што је веома важно за успех у учењу. Ваше дете ће постизати жељени успех само под условом ако се придржава распореда дневних активности.
4.Водите рачуна да ваше дете сваког дана почиње учење у исто време и на истом месту .
5.Не присиљавајте дете да одмах по завршетку наставе ( по доласку из школе или онлајн наставе) почне са учењем.Дозволите детету да се после наставе и ручка најпре одмори неколико сати,а затим нека отпочне са учењем и израдом домаћих задатака (најбоље између 16.00 и 18.00 сати, у просеку 2-3 сата сваког дана у зависности од узраста и брзине и самосталности у учењу).
6. Уколико се дете бави неком активношћу која је у његовом распореду планирана у току дана (учи или се игра ) не треба га прекидати и тражити од њега да ради нешто друго. Није добро за време учења или у време игре прекидати дете и тражити да вам у нечему помаже.
7. Увек се интересујте код свог детета како је било на настави,у школи или шта је тог дана ново учило и које домаће задатке треба да уради.
8.Редовно контактирајте са наставницима и запосленима у школи и интересујуте се за рад и резултате вашег детета. Тако ћете бити у стању да стално пратите рад свог детета и да му пружите помоћ онда када му је она најпотребнија. За све оно што вам није довољно познато, из области образовања и васпитања или развојних карактеристика детета ,посаветујте се са педагогом или психологом. Сваки савет запослених треба схватити као добру намеру да се помогне детету,зато се придржавајте тих савета.
9. Домаће задатке вашег детета никада немојте радити уместо њега,тако му нећете помоћи. Ако ваше дете потражи помоћ при изради домаћих задатака, немојте то да одбијете. Сагледајте у чему је тешкоћа на коју је дете наишло. У зависности од врсте потешкоће треба да одлучите сами да ли и како детету да помогнете, или ћете га упутити да објашњење потражи од наставника и запослених у школи. Ако нисте у могућности да стручно објасните задатак треба своје дете да навикавате да каже наставнику да му задатак није јасан и да га није могло решити. Потражите од детета да самостално проучи поново задатак и проверите да ли задатак у довољној мери разуме. Проверите како ваше дете чита и да ли разуме прочитано. Понекад ученик не зна шта је прочитао и то може бити основна препрека успешном решавању задатака. Зато треба да инсистирате на свакодневном вежбању читања ( како брзине читања, тако и разумевања прочитаног) .
10.Понекад проблем може бити и код оног ученика који добро чита, али који не памти прочитано. Родитељ треба да провери у којој мери је дете запамтило учено градиво, тако што ће од детета да тражи да понови градиво ,али да при томе не учи напамет и не користи књигу. Ако дете има потешкоће у памћењу задатака и то се може превазићи. Памћење се вежба учењем краћих песама или краћих текстова напамет, диктирањем и записивањем краћих реченица или делова текста и слично.Детету саветовати да лекције не учи напамет,већ да дуже лекције подели на мање целине и тако их учи са разумевањем, да је у стању са научено исприча и објасни својим речима.
11.Код неких ученика млађег школског узраста потешкоће се најчешће јављају у настави математике .У том случају ,треба да проверите да ли дете зна који су подаци у задатку познати, који су непознати, шта треба да израчуна, које рачунске операције треба да користи. Тражите од вашег детета да увек проверава резултате сваког математичког задатка .Тако ћете бити сигурни и ви и ваше дете да ли је успело добро да реши постављене задатке .
12.Пратите квалитет читања и писања вашег детета ,јер у школи нема довољно времена за вежбање ових важних вештина. Савладано правилно читање и писање је основни услов за успех и у свим другим наставним предметима.
13.Тражите од детета да вам исприча оно што је научило тог дана. Дете треба да навикавате да вам саопштава учено градиво онда када га је схватило и када је то градиво научило.
14.Ако ваше дете не тражи помоћ при изради домаћих задатака то не мора да значи да му она није потребна. Зато са дететом разговарајте о домаћим задацима. Прегледајте његове свеске, разговарајте са наставницима и тако ћете сазнати да ли је и у којој мери потребна помоћ вашем детету.
15.Ваше дете може да има проблема у учењу и зато што не зна правилно да учи. Тражите савет од запослених у школи о томе како ви као родитељ можете да помогнете свом детету у правилном и успешном учењу.
16.Дружите се са дететом,о свему са дететом разговарајте, подстичите га да поставља питања и да самостално и уз вашу помоћ трага за одговорима.
17.Обавеза сваког ученика је да учи сваког дана.Дете не треба да учи једино оним данима када је болесно, како би што пре оздравило и опоравило се од болести.Ако ваше дете оправдано изостаје са наставе, у таквим ситуацијама треба контактирати са наставницима или другим ученицима из одељења вашег детета и сазнати које су задатке имали, шта је требало да научи ваше дете. Те задатке по оздрављењу треба да уради, тако неће заостати за осталима и неће имати празнина у знању. Ако је ваше дете изостајало из школе дужи временски период и не може да савлада одређено градиво, онда му је потребна стручна помоћ наставника. Објасните детету значај допунске наставе.Ако има потребе за њом тако ће добити стручну помоћ од стране наставника. Ако се код вашег детета појави неки други проблеми везано за његово учење и напредовање обавезно се обратите педагошко-психолошкој служби школе и сазнајте могућности за развој вашег детета.
Педагог - Горица Милетић